Blue Ocean Strategy

Boek informatie

  • Schrijver:Ian Robertson
  • Uitgiftedatum:april 2012

Samenvatting

Wat maakt een winnaar? Waarom slagen sommige mensen, zowel in het leven als in het bedrijfsleven, en falen anderen? Waarom eindigen een paar individuen op de allerhoogste machtpositie, terwijl velen machteloos blijven? Het 'winnaarseffect' is een term die in de biologie wordt gebruikt om te beschrijven hoe een dier dat een paar gevechten tegen zwakke tegenstanders heeft gewonnen, waarschijnlijk later wint tegen sterkere tegenstanders. Zoals Ian Robertson onthult, geldt dit ook voor mensen. Succes verandert de chemie van de hersenen, waardoor je meer gericht, slimmer, zelfverzekerder en agressiever bent. Het effect is zo sterk als welk medicijn dan ook. En hoe meer je wint, hoe meer je gaat winnen. Maar het nadeel is dat winnen fysiek verslavend kan worden. Door te begrijpen wat de mentale en fysieke veranderingen zijn die plaatsvinden in het brein van een 'winnaar', hoe ze gebeuren en waarom ze sommige mensen meer beïnvloeden dan anderen, beantwoordt Robertson de vraag waarom sommige mensen succes behalen en dat beter verwerken dan anderen. Hij legt uit wat een winnaar - of een verliezer - maakt en hoe we de antwoorden op deze vragen kunnen gebruiken om het gedrag van onze collega's, familie, vrienden en onszelf beter te begrijpen, en bewust een keuze te maken hoe je omgaat met macht. Wat voor type leider ben jij?

Bedrijven hebben altijd groei gezocht in concurrentievoordeel, meer marktaandeel en/of differentiatie. In de toekomst zullen volgens Kim en Mauborgne deze en andere aspecten van concurrentiestrategie geen winstgroei meer opleveren.

‘De blauwe oceaan’ is de neerslag van hun ideeën over concurrentie en de toekomst van het bedrijfsleven. De auteurs beargumenteren dat concurrentiestrijd alleen nog maar leidt tot een bloedige rode oceaan van rivalen die als haaien vechten voor creatie of ontdekking van nieuwe, onontgonnen marktgebieden: blauwe oceanen. Deze vorm van waarde-innovatie kan een voorsprong van meer dan tien jaar op de concurrentie inhouden. De tot de verbeelding sprekende, uitgewerkte voorbeelden in dit boek zijn onder meer Cirque du Soleil en JCDecaux. ‘De blauwe oceaan’ is gebaseerd op analyse van 150 grote en kleine bedrijven die een dergelijke strategische waarde-innovatie realiseerden. Kim en Maubrogen hebben deze analyse omgezet in een degelijk, bondig betoog met concrete aanbevelingen om blauwe oceanen te ontdekken of te ontwikkelen.

Related Projects

Definitive Book of Body Language

Leiderschap / Toekomst

Blockchain Revolution

Leiderschap / Toekomst

Good to Great

Leiderschap / Oud & Goud

Surrounded by Idiots

Leiderschap / Persoonlijke Ontwikkeling